Kahvakuula

 

Kahvakuulaharjoittelu

Kahvakuulaharjoittelu kehittää kaikkia kunnon osa-alueita: voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, tasapainoa ja koordinaatiota.

  • Kahvakuulatreenin perustana ovat heilurimaiset liikkeet ja painonnostosta tutut perusnostot.
  • Kahvakuulaharjoittelu vahvistaa  vatsa- ja selkälihaksia, sillä liikkeiden perustana on vahva keskivartalon tuki.
  • Kahvakuulaharjoittelun ideologia eroaa kuntosalitreenistä. Tavoitteena on tehdä hallittuja ja suoritustekniikoiltaan puhtaita liikkeitä toistoja laskematta.
  • Lajin harjoittelu aloitetaan perusliikkeistä, joista edetään maltillisesti kohti haastavampia liikkeitä.
  • Kahvakuulalla voi tehdä nopean ja tehokkaan voimatreenin tai pidentää liikesarjoihin käytettävää aikaa, jolloin harjoittelu kehittää myös kestävyyttä eli hapenottokykyä.
  • Kahvakuulalla voi treenata kotona tai salilla, mutta yhtä hyvin treenin voi tehdä myös ulkona lenkkipolun varressa tai kesämökillä.


Sopiva aloituspaino miehillä on 8-12 kiloa.


 

 

 

 Vie hiiri kuvan päälle nähdäksesi liike.

Kahvakuulaharjoittelu - Lämmittely Kahvakuulaharjoittelu - Lämmittely

Lämmittely: kierto vartalon ympäri 2x1 min

Pyöritä kahvakuulaa vartalon ympäri ja pidä

keskivartalo tiukkana.Tee molempiin suuntiin yksi minuutti.

Lämmittely: kierto pään ympäri 2x1 min

Ota kuulasta sarviote. Pyöritä mahdollisimman läheltä päätä.

Tee molempiin suuntiin yksi minuutti

 Kahvakuulaharjoittelu - Kahdeksikko jalkojen välissä  Kahvakuulaharjoittelu - Etuheilautus
 

Kahdeksikko jalkojen välissä 1 min

Vie kuula jalkojen ympäri, tarjoa kahva jalan alta toiseen

käteen. Huomioi selän asento. Tee 1 min

 

Etuheilautus 1 min

Heilauta kuula eteen lantiota ja jalkoja ojentamalla.

Laske kuula rennosti takaisin lähtöasentoon. Tee 1 min

 Kahvakuulaharjoittelu - Etuheilautus yhdellä kädellä  Kahvakuulaharjoittelu - Etuheilautus sivulta
 

Etuheilahdus yhdellä kädellä 2x1 min

Sama tekniikka kuin etuhailautuksessa. Vapaa käsi

myötäilee liikettä liikkuen samaan tahtiin kuulan kanssa.

 

Etuheilautus sivulta 2x1 min

Ota kuulasta sarviote. Kierrä vartaloa ja heitä kuulaa eteen

lantion voimalla. Tee alaslasku hallitusti. Tee liikettä vuorotellen

molemmille sivuille 1 min ajan.

Kahvakuula 1 videokooste