Teesi numero 2: Syö tasaisemmin

Mikään ei ole niin tärkeää kuin tasainen ateriarytmi!

Käytännön syömisessä on tärkeää, että syödään tasaisesti pitkin päivää. On tärkeää syödä kunnon aamiainen, lounas, mahdollisesti välipala, päivällinen ja iltapala.

Jos illalla mennään koko ajan jääkaapille ja sanotaan, että ei minulla oikeastaan ole nälkä, mutta halutaan makeaa tai suolasta iltapalaa. Silloin on kysymys nälästä ja siitä, ettei päivällä ole syöty tarpeeksi. Usein tällaisissa tapauksissa aamiainen on jäänyt väliin ja lounas on kuitattu jollain hätäisellä sämpylällä. Silloin illalla tulee syötyä liikaa.

Tasaa ateriarytmi ja syö riittävästi

Päivän tärkeimmät ateriat ovat aamiainen ja lounas! Mikään ei lihota niin paljoin kuin epätasainen ateriarytmi ja mikään ei laihduta niin paljon kuin tasainen ateriarytmi.

Ateriarytmin tasaaminen pudottaa painoasi, vaikka et muita muutoksia tekisikään. Esimerkiksi, jos 100-kiloisen miehen ateriarytmi on pielessä ja hän saa ateriarytminsä säännölliseksi, on muutoksen painovaikutus noin 10 kiloa vuodessa.

Illalla iskevä kova nälkä johtuu siitä, ettet ole syönyt riittävästi päivällä. Kovaan nälkään on mahdotonta syödä fiksusti, vaikka kuinka pinnistelisit. Nälkää kun ei voi voittaa.

  • Opettele syömään aamupala, jos et sitä ole aiemmin välittänyt syödä.
  • Syö lounas.
  • Syö hyvälaatuinen välipala iltapäivällä, mikäli päivällinen venähtää myöhäiseksi.
  • Syö yli puolet päivän ruoasta iltapäivään klo 16 mennessä.
  • Syö, kun sinulla on pieni tai sopiva nälkä ja syö itsesi kylläiseksi.
  • Älä rajoita syömistäsi, vaan syö, kun on nälkä. Vaikka illalla.

Syö jo pieneen nälkään! Huutava nälkä tietää ongelmia

Kuinka suuri näläntunteesi on, kun alat syödä?
Jos arvioit, että lähes päivittäin jollakin aterialla syöt vasta, kun nälkä on kova tai huutavan kova, on näläntunteesi ja syömisesi ajoitus pielessä. Kovaan nälkään ei voi syödä järkevästi ja kova nälkä jättää päivän myöhemmillekin aterioille liian ison nälän.

Mikä on tyypillinen päivän aikana kokemasi kylläisyydentunne?
Normaali kylläisyys tuntuu nälän poistumiselta tai sopivalta kylläisyydeltä. Jos syömisesi lipsahtaa lähes päivittäin ähkyn puolelle, vaikkapa iltaisin, on liian kova nälkä kostautunut ja kylläisyydentunne ei toimi oikein.

Anna näläntunteesi kertoa

Jos syöt vasta kovaan nälkään tai syöt itsesi liian täyteen, palauta nälänhallinnallesi sille kuuluvat tehtävät. Ratkaisu on yksinkertainen, mutta vaikea: lopeta ruokamäärien vahtiminen, syömisen tietoinen vähentäminen, alituinen ruoan pohtiminen ja nälän siirtäminen tai huijaaminen. Rentoudu ja syö hyvällä omallatunnolla! Tällä tavalla elimistösi oppii tunnistamaan, mitä nälkä ja kylläisyys oikeasti ovat.

 Kun mieliteot ajavat iltaisin jääkaapille

”Ei mulla nälkä ole mutta jotain pientä kuitenkin…”  ja jääkaapilla juostaan pitkin iltaa tai voileipä toisensa jälkeen menee iltauutisten molemmin puolin. Tässä on kyse liian vähäisestä syömisestä päivällä ja epätasaisesta ateriarytmistä, jotka ajavat verensokerin illalla laskuun. Ne saavat syömisen tuntumaan mieliteolta tai ”tapasyömiseltä”, mutta nälkää se on. Ja se ratkaistaan syömällä tasaisesti aamusta alkaen.

Teksti: Patrik Borg
Kuva: Jiri Halttunen

Kirjoittaja: Patrik Borg

Patrik antaa tämän sivuston käyttäjille vinkkejä fiksusta syömisestä. Hyvä syöminen ja rento painonhallinta ovat Patrikin pääteesejä. Syö, kun on nälkä. Nälkää ei voi voittaa. Patrik on lihavuus- ja ravitsemusasiantuntija. Hän pitää myös omaa Pöperöproffa-blogiaan http://patrikborg.blogspot.fi/

  • KKI
  • Likes
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Ympäristöministeriö
  • Työ- ja elinkeinoministeriö
  • Metsähallitus