Liikkuvuus – helppoa liikettä ja vähemmän kolotuksia

Taipuu se rautakankikin

Liikkuvuustreeni on tärkeää siinä missä kestävyyden kohottaminen ja lihaskuntoharjoittelukin. Liikkuvuustreenin ei tarvitse olla pelkkää venyttelyä, eikä venyttelyä tarvitse välttämättä tehdä pitkissä, joskus puisevissa pätkissä.

Liikkuvuus kuvaa nivelten liikelaajuutta. Ballerinan notkeutta ei tarvitse hankkia, mutta jos kengännauhojen sitominen alkaa tehdä tiukkaa ja niskan raapimiseen tarvitaan vaimon apua, kannattaa liikkuvuuteen satsata. Kireät lihakset myös altistavat ryhtivirheille ja rasitusvammoille. Onneksi liikkuvuus kehittyy pomminvarmasti kankeimmillakin rautakangilla.

Miksi treenata liikkuvuutta?

  • Arki helpottuu. Liikkuvuustreenin avulla monet hommat sujuvat pian ongelmitta.
  • Liikkuvuustreeni tehostaa muuta harjoittelua.
  • Liikkuvuustreeni yhdistettynä voimaharjoitteluun kehittää voimaa paremmin kuin pelkkä voimatreeni.
  • Liikkuvuus ehkäisee vammoja ja kiputiloja. Kankeille treenaajille tulee helpommin lihasrevähdyksiä. Liikuntavammojen riski kasvaa, jos kireät lihakset rajoittavat liikeratoja.
  • Liikkuvuustreeni parantaa ryhtiä. Kiristävät lihakset vääristävät kehon asentoa. Myös tasapaino säilyy helpommin.
  • Liikkuvuustreeni rentouttaa. Venyttely tiukan työpäivän jälkeen rentouttaa kehoa. Kokeile venyttelyä ennen nukkumaanmenoa. Uni voi tulla silmään huomattavasti nopeammin.
angle-rightarrow-leftarrow-rightchainenvelope-ofacebook-squareinstagramlinkedinslidesharetwittervimeoyoutube