Lihasvoima – papua punttiin ja pala kasvamaan!

Voima kehittyy kunto-ominaisuuksista nopeimmin. Voimaa kannattaa hankkia riittävästi lihaskunnon ylläpitämiseksi, fyysisiä töitä helpottamaan ja urheilulajien tueksi. Lisäksi voimatreeni kasvattaa lihasmassaa, jolloin aineenvaihdunta tehostuu ja laihtuminen ja painonhallinta käyvät helpommaksi.

Tiesitkö, että lihasvoima saattaa jopa kaksinkertaistua parin treenikuukauden aikana tai että lihasmassaa voi hankkia jopa kilon kuukaudessa?

Kuinka usein kannattaa harjoitella?

Voima ja lihasmassa kasvavat tehokkaasti kahdella harjoituskerralla viikossa. Kolme kertaa on alkuvaiheessa ehdoton maksimi, sillä lihas ja voima kasvavat levossa, eivät treenin aikana.

Tarvitaanko välineitä tai kuntosalia?

Kotiharjoittelu toimii mainiosti. Lihaskuntoa voi harjoittaa tehokkaasti oman kehon vastuksella. Treenivälineitä löytyy moneen lähtöön ja kotitreeniä monipuolistamaan voi hankkia vaikkapa käsipainot, kahvakuulan ja muutaman vastuskuminauhan.

Kuntosalilta löydät kaikki treeniin tarvittavat vimpaimet. Treenivastuksen säätäminen salilla on erittäin helppoa, koska laitteissa on säädettävät painopakat ja eripainoisia puntteja löytyy pitkät rivit. Kuntosaleilta saa myös ohjausta laitteiden käyttöön, suoritustekniikkaan ja harjoitteluun sekä jopa henkilökohtaisen treeniohjelman.

Lihaskunto – potkua askareisiin, vauhtia aineenvaihduntaan

  • Liikkumiseen ja muihin harrastuksiin tulee lisää potkua.
  • Voimatreeni tuo lisätukea selälle ja kohentaa ryhtiä. Kohentunut lihaskunto ehkäisee selkäkipuja. Lihaskuntotreeni tepsii myös istumatyön aiheuttamiin ryhtiongelmiin ja niskajumeihin.
  • Reisien vahvistaminen taas tehoaa polviongelmiin.
  • Lihasvoima kasvaa. Voimaharjoittelu tehoaa todella nopeasti. Lihasvoima saattaa kasvaa 10 prosenttia muutaman ensimmäisen harjoituksen aikana. Voimatasot voivat jopa kaksinkertaistua muutamassa kuukaudessa.
  • Kroppa muokkaantuu. Voimaharjoittelu on tehokkain tapa muokata kehoa. Punttien parissa lihasmassa kasvaa yllättävän nopeasti, alkuvaiheessa jopa 1 kg/kk vauhtia. Samalla kehosta häviää rasvaa lähes samaa tahtia.
  • Aineenvaihdunta kiihtyy. Jokainen voimatreeni kiihdyttää aineenvaihduntaa jopa parin päivän ajaksi. Sohvalla maatessa kuluu päivittäin jopa 100 ekstrakaloria. Samalla lisääntynyt lihasmassa kiihdyttää aineenvaihduntaa vielä lisää. Jokainen hankittu kilo kuluttaa 20 lisäkaloria vuorokaudessa.
  • Voimaharjoittelu laskee verenpainetta, sillä on myönteinen vaikutus kolesterolitasoihin ja sokeriaineenvaihdunta tehostuu. Vaikutukset ovat samankaltaisia kuin kestävyystreenillä.
angle-rightarrow-leftarrow-rightchainenvelope-ofacebook-squareinstagramlinkedinslidesharetwittervimeoyoutube