Miten aloitan painonpudotuksen?

Onnistu askel kerrallaan painonpudotuksessa.

Opettele uusia elämäntapoja rauhallisella tahdilla, jotta löydät sinulle sopivat tavat sekä maukkaat ruoat. On tärkeää, että uudet tavat tuntuvat hyviltä ja pystyt sisällyttämään ne arkeesi. Rauhallinen painonpudotus säästää myös lihaksiasi; laihdutat rasvakudosta etkä lihaksiasi pois.

Opettele yksi uusi asia kahdessa viikossa. Siirry seuraavaan kohtaan, kun kokeilusi alkavat sujua luontevasti arjessasi.

  • Aloita elämäntapamuutoksen opettelu levänneenä ja ajankohtana, jolloin elämäsi perusasiat ovat jotakuinkin kunnossa.
  • Seuraa, miten uusien asioiden opettelu etenee. Kun tavoitteena on kahden hedelmän syöminen päivässä, mittaa sen sujumista painon seuraamisen sijasta.
  • Opettele uusia ruoan valmistustapoja. Pelkillä eineksillä ja ravintolaruoalla olet muiden tarjonnan varassa ja mahdollisuutesi onnistua ovat rajalliset.
  • Jos haluat mittailla itseäsi, vyötärönympäryksen mittaaminen näyttää kehosi muutokset paremmin kuin paino. Paino ei laske tasaisesti ja vaihtelee helposti päivittäin.
  • Jos kuitenkin punnitset itseäsi, hyväksy, ettei painon tarvitse jatkuvasti laskea. 1–2 kilon laihtuminen kuukaudessa on erinomainen tulos!

Lue aiheeseen sopiva Patrik Borgin teesi numero yksi: Laihduta viisaasti.

Teksti: Patrik Borg
Kuva: Jiri Halttunen

Kirjoittaja: Patrik Borg

Patrik antaa tämän sivuston käyttäjille vinkkejä fiksusta syömisestä. Hyvä syöminen ja rento painonhallinta ovat Patrikin pääteesejä. Syö, kun on nälkä. Nälkää ei voi voittaa. Patrik on lihavuus- ja ravitsemusasiantuntija. Hän pitää myös omaa Pöperöproffa-blogiaan http://patrikborg.blogspot.fi/

  • KKI
  • Likes
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Ympäristöministeriö
  • Työ- ja elinkeinoministeriö
  • Metsähallitus
angle-rightarrow-leftarrow-rightchainenvelope-ofacebook-squareinstagramlinkedinslidesharetwittervimeoyoutube