Lihasmassa kasvaa jopa kilon kuukaudessa

Lihasmassan kasvu alkaa heti

Treenin alkuvaiheessa miestä palkitaan jokaisesta salitreenistä noin 60 grammalla lihasmassaa. Aikaisemmin uskottiin, että kuntosalitreeni parantaa harjoittelun alkuvaiheessa lähinnä hermotusta eli kykyä laittaa olemassa oleva lihasmassa töihin tehokkaammin. Hermotus kyllä paranee alussa tehokkaasti, mutta lihasmassan kasvu alkaa heti. Esimerkiksi reisilihasten lihassoluissa voidaan havaita pientä kasvua jo kahden treenin jälkeen.

Treenaa koko kroppa kerralla, 8–10 liikettä eri lihasryhmille.

Lihasten kasvattaminen ja rasvanpoltto onnistuu samaan aikaan

Usein sanotaan, että lihasmassan kasvatus vaatii myös hieman mahan kasvattamista, joka pitää sitten sulatella myöhemmin pois. Onneksi aloittelijalla ei ole tätä ongelmaa. Lihasmassa nimittäin kasvaa tehokkaasti myös silloin, kun syömisiä hiukan tarkkaillaan. Jos SuomiMies aloittaa pienen ruokaremontin, voi hän silti kasvattaa lihasmassaansa lähes yhtä tehokkaasti kuin kaverinsa, joka kasvattaa pattia pitsalla ja hampurilaisilla. Kuvittelepa, miltä kroppa näyttää, jos siitä sulattaa kolme kiloa silavaa ja tilalle tulee saman verran lihasta! Aika houkutteleva diili. Sitten käytännön toteutukseen.

 

Kropanmuokkaukseen ei tarvita mitään ihmekonsteja. Tarvitset vain säännöllistä ja nousujohteista treeniä näillä tutkitusti toimivilla treeniperiaatteilla:

  • Harjoittele kuntosalilla 2–3 kertaa viikossa. Kerran viikossa on liian vähän, 2 kertaa on hyvä, 3 kertaa on vielä vähän parempi
  • Treenaa koko kroppa kerralla. Aloittelijan ei ole mitään järkeä jakaa kuntosaliohjelmaa osiin. Se hidastaa kehittymistä.
  • Tee ohjelmassa 8–10 liikettä eri puolille kroppaa.
  • Tee jokaista liikettä 2–3 sarjaa.
  • Tee ensimmäiset 2 kuukautta 10–12 toiston sarjoja ja toiset 2 kuukautta 6–8 toiston sarjoja.
  • Lepää sarjojen välissä noin 1,5 minuuttia.
  • Lisää painoja heti kun se on mahdollista

Nauti proteiini-hiilihydraattijuomaa ennen ja jälkeen treenin. Voit ostaa valmiita palautumisjuomia, mutta 4–5 dl maitoa ennen ja jälkeen treenin toimii sekin mainiosti.

Nauti treenin jälkeen vaikkapa puoli litraa maitoa ja hedelmä.

Teksti: Timo Haikarainen
Kuvat: Jiri Halttunen & Petteri Kivimäki

Kirjoittaja: Timo Haikarainen

Timo on SuomiMiehen kuntokoutsi. Koulutukseltaan tämä liikunnan monitaituri on liikuntabiologi. Hän työskentelee personal trainerina, urheiluvalmentajana sekä kouluttajana ja asiantuntijana erilaisissa liikuntaprojekteissa. Timo tuntee SuomiMiehen maailman ja tietää, mistä puhuu, sillä parikymppisenä hän itse lihoi 25 kiloa lopahtaneen urheiluharrastuksen, repsahtaneen syömisen ja opiskelustressin vuoksi. Timo pitää omaa myös blogiaan osoitteessa http://th-valmennus.blogspot.fi

  • KKI
  • Likes
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Ympäristöministeriö
  • Työ- ja elinkeinoministeriö
  • Metsähallitus