Kuusi faktaa alkoholista ja treenistä

Miten alkoholi vaikuttaa miehen treeneihin? Kulkeeko treeni kohmelossa? Entä palaako rasva kaljoittelun jälkeen?

  1. Pysäyttääkö drinkki rasvanpolton? 

    Säännöllisesti treenaavilla kropan rasvanpoltto saattaa olla hieman koholla koko ajan. Se on hyvä asia hoikistumisen ja hoikkana pysymisen kannalta. Alkoholi taas lamaa rasvanpolttoa kropassa. Jo kaksi annosta alkoholia hidastaa koko kehon rasvanpolttoa jopa 73 prosenttia, ainakin kahden tunnin ajaksi. Rasvanpolton hidastumisen takana ovat alkoholin vaikutukset maksan toimintaan sekä sen hajottamisen tuottamat aineenvaihduntatuotteet.Rasvanpoltto on siis tehokkaasti jumissa silloin, kun veressä on alkoholia tai sen hajoamistuotteita. Nämä ikävät vaikutukset näkyvät selvästi alkoholisteilla, joilla on havaittu rasvan kertymistä erityisesti keskivartaloon. Kaljamaha ei siis ole tuulesta temmattu termi. Kannattaakin siis jättää säännöllinen naukkailu väliin, jos tavoitteena on paidan alta, eikä jääkaapista löytyvä sixpack.

  2. Lihakset kipeytyvät enemmän keitonvedon jälkeen, vai kipeytyvätkö?Usein väitetään, että lihakset ovat seuraavana päivänä kuin neulatyynyt, jos treenin päälle lähtee juhlimaan. Alkoholin väitetään pahentavan lihaskipua, koska se lisää ääreisverenkiertoa ja sitä kautta tulehdusreaktiota kudoksissa. Rankka ryyppääminen myös hidastaa lihaksia palauttavaa proteiiniaiheenvaihduntaa, joka teoriassa voisi hidastaa treenin rikkomien lihasten korjaamista.

    Alkoholi ei kuitenkaan näytä lisäävän pahemmin lihaskipua, vaikka treeni olisi hyvin rankka. Lihaskipu siis johtuu etupäässä kovasta treenistä, tosin kehon kuivuminen, heikko ruokailu ja alkoholin heikentämä unen laatu juhlimisen aikana ja sen jälkeen voivat hieman lisätä lihaskipua.

  3. Sopiiko keppana nesteytykseen kesätreeneissä? 

    Alkoholi on nesteenpoistaja. Mitä vahvempaa alkoholijuoma on, sitä enemmän se kroppaa kuivattaa. Pahin vaihtoehto nestetasapainon kannalta ovat kirkkaat viinat, koska niiden mukana tulee vähän nestettä. Silti jo noin 4 prosenttia alkoholia sisältävät miedot alkoholijuomat, kuten keskiolut, heikentävät nestetasapainoa.Nesteen poistuminen kropasta heikentää suorituskykyä erityisesti kestävyystreeneissä tai vaikkapa palloilussa sekä muissa lajeissa, joissa syke on pitkään korkealla. Kuivuminen altistaa myös krampeille. Kuuma ilma ja alkoholinesteytys saattavat altistaa myös lämpöhalvaukselle. Siksi kuuman päivän höntsäfutiksessa tai rantalentispelissä kannattaa nesteyttää keppanan sijasta vedellä tai urheilujuomalla.

  4. Estääkö alkoholi lihasten kehittymisen?Alkoholi heikentää ja pienentää lihaksia, jos käyttö on todella runsasta. Alkoholin suurkuluttajilla erityisesti nopeat lihassolut kärsivät jatkuvasta viinamarinadista. Ei siis ole liioittelua todeta, että alkoholistit ryyppäävät ahterinsa pois. Lihasten pieneneminen johtuu alkoholin suorista vaikutuksista lihaskudokseen ja hermostoon sekä myös heikosta ravitsemuksesta ja vähäisestä treenistä.

    Mutta suurkulutus on eri juttu kuin kohtuukäyttö. Muutama kepardi silloin tällöin tai edes hieman railakkaampi kapakkakeikka kerran kuukaudessa eivät vielä treenin tuloksia tuhoa.

  5. Kulkeeko treeni krapulassa? 

    Kevyellä kohmelolla on yllättävän pieni vaikutus lihasvoimaan ja lyhyisiin, kovatehoisiin suorituksiin. Alkoholia edellisenä päivänä nauttineita urheilijoita tutkittaessa on havaittu, että lyhytkestoiset voimasuoritukset ovat kohmelossa käytännössä yhtä kovalla tasolla kuin pirteämpänä päivänä. Kestävyyssuorituskyky kärsii enemmän. Lenkillä jalka ei nouse samaan tahtiin. Syynä tähän on esimerkiksi heikentynyt nestetasapaino.

  6. Kannattaako krapulassa treenata? 

    Vaikka puntti nousisi mallikkaasti kosteiden grillijuhlien jälkeisenä päivänä, ei salille kannata silloin sännätä. Alkoholia käyttävät urheilijat loukkaantuvat tutkitusti helpommin kuin raittiit kilpakumppaninsa. Amerikkalaisen jalkapallon pelaajia tutkittaessa havaittiin, että kaljapulloa kallistelevista 55 prosenttia kärsi jonkinlaisista vammoista pelikauden aikana, kun vain 24 prosentilla raittiista pelaajista oli kremppaa.Urheilijat eivät sentään päissään pelaa, mutta krapulassa treenaaminen voi altistaa vammoille heikentyneen suorituskyvyn ja tarkkaavaisuuden takia. Kuntosalilla heikentynyt tarkkaavaisuus altistaa haavereille ja kuivat lihakset saattavat myös krampata helpommin.

    Lenkillä tilanne on vielä hankalampi. Syke nousee korkeammalle ja sydämentykytysten sekä lievien rytmihäiriöiden riski kasvaa. Krapulapäivänä treeni siis kannattaa ehdottomasti rajata päätä selvittävään ja lanttua virkistävään kävelylenkkiin.

Teksti: Timo Haikarainen
Kuva: Studio Juha Sorri

Lähteet:
Siler ym. 1999. De novo lipogenesis, lipid kinetics, and whole-body lipid balances in humans after acute alcohol consumption. Am J Clin Nutr 1999;70:928–36

Stephens ym. 2008. A Review of the Literature on the Cognitive Effects of Alcohol Hangover. Alcohol & Alcoholism Vol. 43, No. 2, pp. 163–170, 2008

Kirjoittaja: Timo Haikarainen

Timo on SuomiMiehen kuntokoutsi. Koulutukseltaan tämä liikunnan monitaituri on liikuntabiologi. Hän työskentelee personal trainerina, urheiluvalmentajana sekä kouluttajana ja asiantuntijana erilaisissa liikuntaprojekteissa. Timo tuntee SuomiMiehen maailman ja tietää, mistä puhuu, sillä parikymppisenä hän itse lihoi 25 kiloa lopahtaneen urheiluharrastuksen, repsahtaneen syömisen ja opiskelustressin vuoksi. Timo pitää omaa myös blogiaan osoitteessa http://th-valmennus.blogspot.fi

  • KKI
  • Likes
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Ympäristöministeriö
  • Työ- ja elinkeinoministeriö
  • Metsähallitus
angle-rightarrow-leftarrow-rightchainenvelope-ofacebook-squareinstagramlinkedinslidesharetwittervimeoyoutube