Aktiivisuus 10 000 askeleesta 1 500 askeleeseen päivässä – terveydelle haitallisia muutoksia tulee jo kahdessa viikossa

Kotisohva houkuttaa. Pienetkin matkat tekee mieli taittaa autolla kävelyn sijasta. Kyllä, vähemmän aktiivinen arki houkuttaa, mutta se heikentää kuntoa ja lisää terveyden riskitekijöitä yllättävän nopeasti.

Tutkimus alkaa: Aktiivisista miehistä tehdään sohvaperunoita

Tutkijat tekivät 28 aktiivisesta miehestä sohvaperunoita kahden viikon ajaksi. Nämä nuoret herrat tarpoivat arjessaan keskimäärin 10 000 askelta päivittäin, joka täyttää hienosti askelmäärän päiväsuositukset. Tutkijat pudottivat heidän päivittäisen askelmääränsä 1 500 askeleeseen päivässä. Se vastaa sellaisen SuomiMiehen arkiaktiivisuutta, joka päivän aikana lähinnä istuu kotona ja tekee pari reissua jääkaapin ja sohvan välillä sekä kenties pyörähtää autolla kauppareissulla. Ajassa mitattuna tällainen sohvaperuna-projekti pudotti tutkittavien päivittäistä, aktiivista aikaa 161 minuutista 36 minuuttiin.

8500 askeleen poistaminen päivästä heikentää kuntoa nopeasti ja lisää terveysriskitekijöitä.

Terveysriskeihin yhdistettäviä muutoksia alkaa näkyä jo kahdessa viikossa

Porukka testattiin uudelleen 14 päivän päästä – tulokset olivat herättäviä. Kehon rasvamäärä oli lisääntynyt ja rasvaa oli kertynyt erityisesti keskivartaloon, jossa se on terveydelle kaikkein vaarallisinta. Myös kestävyyskunto tippui, sillä tutkittavat hyytyivät juoksutestissä aikaisemmin verrattuna alkutestiin.

Löhöily oli myrkkyä myös lihasmassalle. Kropasta hävisi keskimäärin 0,36 kiloa lihasta ja erityisesti toimintakyvyn kannalta tärkeät jalat kärsivät – niistä lähti 0,21 kg lihasta. Rasvan lisääntyminen, lihasmassan väheneminen ja kestävyyskunnon heikkeneminen altistavat sairauksille ja lisäävät ennenaikaisen kuoleman riskiä. Muutokset olivat vielä melko pieniä, mutta niitä alkaa näkyä jo parissa viikossa.

Pysy aktiivisena, mutta stressi pois pakkotauoista

Aktiivisena pysyminen arjessa on tutkijoiden mukaan äärimmäisen tärkeää. Lyhyitä taukoja voi joskus tulla esimerkiksi sairastumisen takia. Onneksi kunto-ominaisuudet eivät kahdessa viikossa ehdi romahtaa ja vähäinenkin pudotus korjaantuu nopeasti, kun treeni taas alkaa. Pidemmänkin tauon jälkeen kehitys taukoa edeltävälle tasolle voi olla poskettoman nopeaa, kuten todetaan tässä treenivinkissä. Passiivisia jaksoja kannattaa muussa tapauksessa välttää ja vähintään arki pitää aktiivisena. Aktiivisuuden lisäämiseen oiva ”piiskuri” on esimerkiksi askelmittari, jonka hyödyistä lisää täällä.

Lepo on keskeistä treenistä palautumiselle, mutta pelkkä passiivisuus arjessa kurjistaa nopeasti kuntoa ja terveyttä.

Teksti: Timo Haikarainen
Kuvat: Jiri Halttunen

Lähde:
European association for the study of obesity. Tiedote toukokuu 2017.

Kirjoittaja: Timo Haikarainen

Timo on SuomiMiehen kuntokoutsi. Koulutukseltaan tämä liikunnan monitaituri on liikuntabiologi. Hän työskentelee personal trainerina, urheiluvalmentajana sekä kouluttajana ja asiantuntijana erilaisissa liikuntaprojekteissa. Timo tuntee SuomiMiehen maailman ja tietää, mistä puhuu, sillä parikymppisenä hän itse lihoi 25 kiloa lopahtaneen urheiluharrastuksen, repsahtaneen syömisen ja opiskelustressin vuoksi. Timo pitää omaa myös blogiaan osoitteessa http://th-valmennus.blogspot.fi

  • KKI
  • Likes
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Liikenne- ja viestintäministeriö
  • Ympäristöministeriö
  • Työ- ja elinkeinoministeriö
  • Metsähallitus
angle-rightarrow-leftarrow-rightchainenvelope-ofacebook-squareinstagramlinkedinslidesharetwittervimeoyoutube